Van moeilijke eter naar smulpaap!

moeilijke eters (tiny)

Moeilijke eters…

Je ziet ze veel, kinderen die met hun vork maar blijven prikken in het eten. Een chagrijnig gezicht trekken aan tafel. Ze weigeren te eten of het duurt een …..EEUWIGHEID! Juist….de moeilijke eters…Dit tot groot ongenoegen van de ouders die vaak de gekste capriolen uithalen om hun kind te laten eten. Tot heftige discussies aan toe. Kortom, iedereen verliest zijn eetlust van pure stress! Eten is een strijd geworden, terwijl je je juist op die heerlijke warme maaltijd zou moeten verheugen. Je zou op dit moment wensen dat je kind een smulpaap was.

Het voedingscentrum heeft daarom wat tips op een rijtje gezet die de, vaak wanhopige, ouders als handvaten kunnen gebruiken.

Tip 1: Combineer en maak iets op een andere manier klaar

Iets wat je kind niet lekker vindt, gaat er makkelijker in als je het combineert met iets dat hij wel lekker vindt. Soms werkt het ook om iets op een andere manier klaar te maken. Wil de broccoli er zo niet in? Dan misschien wel door de pastasaus of met een frisse yoghurtdip erbij. Gekookte wortel het vieste wat er is? Probeer het eens geraspt met een paar rozijntjes of door de stamppot. Zoek ter inspiratie onze recepten door op het gevreesde ingrediënt. Eten ‘maskeren’ met bijvoorbeeld appelmoes kun je beter niet doen. Zo proeft hij niet meer de pure smaak van het eten.

Tip 2: Kleed het eten leuk aan

Kleed het eten leuk aan als het er niet in wil. Een leuk lepeltje, een liedje, een mooi bord, eten in een leuk vormpje of maak bijvoorbeeld een gezichtje van zijn avondeten: wees creatief!

Tip 3: Laat je kind helpen in de keuken

Kinderen vinden het bijna altijd leuk om te helpen met koken. Ze leren dan veel en als je het samen gemaakt hebt, gaan ze het ook gemakkelijker proeven. Is jouw kind er al aan toe om te helpen? Bedenk simpele klusjes, zoals groente wassen, eitje pellen of salade mengen. En wil je kind tijdens het koken alvast wat snoepen van de paprika, wortel of tomaat? Dan heeft hij dat vast binnen! Laat hem voordat je samen gaat koken ook eens kiezen welke groente hij wilt eten.

Tip 4: Houd de sfeer ontspannen

Wil je kind iets niet eten en laat hij dit duidelijk merken? Zorg dat het bordje zo staat dat je kind er net bij kan. En besteed er verder geen aandacht aan. Eet zelf rustig verder en houd de sfeer ontspannen. Je zult zien dat als je even geen aandacht aan het gedrag van je kind besteedt, hij ineens zelf zijn bord weer pakt. En zo niet? Bied dan af en toe een hapje aan. En prijs je kind als hij dat hapje neemt. Zo maak je van samen eten weer een sociaal, gezellig moment.

Samen eten- Powerteam!

Samen eten – Powerteam!

Tip 5: Spreek af: eetmoment=eetmoment

Eten doe je aan tafel, ook al is het iets kleins zoals een stuk fruit. Wanneer je van tafel gaat, dan is het eetmoment voorbij. Heeft je kindje niks of weinig gegeten? Prima. Ruim de tafel gewoon af. Geef niet iets extra’s tussendoor, want dan heeft hij geen trek meer bij het volgende eetmoment. Een fles melk ’s nachts kun je beter ook niet doen. Je houdt het slechte eten tijdens de maaltijd in stand als je kind erop rekent dat hij iets anders krijgt.

Tip 6: Schep kleine porties op

Als je kleine porties geeft, hoeft je kind hoeft niet tegen een berg eten op te kijken. En nog eens opscheppen kan altijd.

Tip 7: Geef zelf het goede voorbeeld

Je kind vindt niks leuker dan jou nadoen. Laat daarom zien dat jij gezond eet en drinkt en daarvan geniet. Een hapje groente, een stukje vis, een aardappel: eet het met smaak op en vertel je kind hoe het smaakt. Laat ook zien dat je moeite hebt gedaan om het eten klaar te maken.

Tip 8: Proef!

Proeven hoort erbij, ook al is het maar een beetje. Een hapje is al genoeg. Het is een kwestie van oefenen, net als leren lopen of fietsen.

Tip 9: Gebruik de ijsblokjestruc

Het is prima om datgene wat je kind wél lust vaker voor te schotelen. Maar blijf daarnaast andere smaken aanbieden. Een handige tip: vries wat je kind niet eet in een ijsblokjesbakje. Zo kun je dat steeds in een kleine portie geven náást de maaltijd van de dag. Dan proeft je kind op een makkelijke en speelse manier weer even die nieuwe smaak. Het is niet erg als je kind het eten niet wil doorslikken, als hij het maar wel in de mond heeft gehad.

Groente ijsblokjes voor kinderen

Groente ijsblokjes voor kinderen

Tip 10: Wees duidelijk

Een kind kan iets niet willen eten terwijl hij het best lust. Soms zal het worteltje er dus prima ingaan en de andere dag wil hij het niet. Of hij wil ineens geen stamppot of pasta meer en gooit het liefst zijn hele bord door de kamer. Dat kan best frustrerend zijn als ouder. Iets anders aanbieden omdat je moe bent van het gedrag van je kind of omdat je bang dat je kind te weinig binnenkrijgt, is begrijpelijk. Maar door je kind (later) een boterham of cracker te geven houd je het slechte eten tijdens de maaltijd in stand. Op de lange termijn hebben jij én je kind er meer baat bij als je voet bij stuk houdt en je dus niets anders aanbiedt aan je kind. Zo geef je je kind duidelijkheid. En wordt het vanzelf een smulpaap!

Wij geven ook voedingsadviezen voor kinderen. Wij leren het hele gezin weer te genieten van het eten. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan gerust contact op met onze praktijk.

moeilijke eters (tiny)

moeilijke eters(tiny)

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *