Het vaatdoekje WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Het vaatdoekje

Soms heb je van die weken waarin alles tegenzit dat maar tegen kan zitten. Afgelopen week was zo’n week! Naast het druilerige weer, waarin buiten sporten al niet het lekkerste is, wist ik het ook hartje zomer voor elkaar te krijgen een keelontsteking op te lopen. Een strot die in de fik staat, trippend op paracetamol en dan nog koppijn overhouden van het continue hoesten. Gebroken nachten met slaaptekort als gevolg resulteerde in 0 energie. Laten we het er dus maar op houden dat afgelopen week het vaatdoekje hier in huis op atletisch gebied betere prestaties heeft geleverd.

Wanneer je je al beroerd voelt en er ook nog eens chronisch de balen hebt van je achterblijvende prestaties qua training, dan snap je wel dat “comfort food” op de loer ligt. Ik ga er dan ook geen mooi verhaal aan vastknopen. Afgelopen week heb ik gezondigd waar het kan. Pasta, patat, shoarmaboer en liters schepijs. Ik had echt even zoiets van fuck-it…Na ruim 2 jaar op regel mag ik ook wel iets van vakantie hebben. De gevolgen neem ik over twee weken wel weer voor lief.

Ondertussen gaat het mij alweer beter en begin ik vanmorgen weer gewoon met mezelf terug op regel te brengen. Dadelijk weer voor plank spelen en mijn training weer oppakken daar waar ik gebleven was. Het gaat er tenslotte niet om hoe vaak je ‘valt’, maar om dat je weer opstaat!

Maar nu eerst koffie 😀

Vaatdoekje

Vaatdoekje

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? KIjk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Afzien….Of Niet?! WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Afzien

Zondag ochtend, koffie in het zonnetje… En het begin van een nieuwe week die straks samen met mijn lieve schat begint met een heerlijke wandeling over de Sallandse Heuvelrug. Genieten van de rust, de natuur en elkaar. Een gezonde leefstijl met voldoende beweging hoeft absoluut niet te betekenen dat je iedere dag maar weer opnieuw moet afzien tussen het werk, familie en vrienden door. Het is prima te combineren afhankelijk van hoe gek je het zelf maakt.

 

Ja, wanneer je echt belachelijke hoeveelheden vergaard lichaamsvet binnen een bepaalde deadline kwijt wilt raken, dan red je dat niet met een onveranderd eetpatroon. En ééns per week een uurtje op de tredmill. Daarvoor ben je inderdaad wat meer nodig! Mijn dagen en zelfs nachten zijn er ondertussen op aangepast. Tot het een soort van automatisme is geworden. En dan nog weet ik, op dagen als vandaag, het nodige met het aangename te combineren.

 

De meeste mensen die met overgewicht kampen ( het worden er wel steeds meer), hoeven geen massa’s kwijt, maar slechts enkele kilo’s. Daarvoor hoef je echt geen rigoureuze veranderingen door te voeren. Ben je in de afgelopen jaren een klein aantal kilo’s aangekomen? Dan ligt dat waarschijnlijk nog niet eens aan je voedingspatroon of gebrek aan lichaamsbeweging. Tegenwoordig is een grote veroorzaker van gewichtstoename toe te schrijven aan een gebrek aan goede slaap.

 

Slaap

Met een schermpje voor je neus in slaap vallen en er mee op staan. Vooral jongeren,maar ook steeds meer de wat oudere generaties doen het. Het gemene er aan is dat je het als stukje ontspanning ervaart. Maar in werkelijkheid worden de processen in je bovenkamer dusdanig verstoord dat de aansturing van het lichaam letterlijk in het honderd loopt. De kwaliteit van slaap wordt slechter, de duur van slaap korter en ondertussen verwachten we dat ons lichaam de zelfde prestaties blijft leveren als voorheen. Ergens als je er over nadenkt, snapt iedereen dat dat op de lange termijn niet werkt.

 

Dus mocht je last hebben van een vetrandje en herken je jezelf in bovengenoemde? Laat de sap-kuurtjes en vasten-diëten mooi voor wat het is. En probeer gewoon eens aan 8 uur kwaliteitsslaap te komen door ruim voor de tijd je telefoon aan de kant te leggen. Dat kan je in een tijd van een maand of twee zo een kilo of 5 schelen zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen behalve slapen. Hoeveel makkelijker wil je het hebben!

Groetjes Jowan

Telefoongebruik op nonactief

Telefoongebruik op nonactief

Sterker dan je denkt! WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Sterker

Vorig weekend een weegmomentje gehad dat tegen alle verwachtingen in goed was. Terwijl ik voorafgaand aan de weging toch aardig van regel was. Ik stond er zelf versteld van. Ik was er van overtuigd dat ik met m’n trainingen de grens had opgezocht. EN had overschreden! Ergens heeft mijn lichaam er beter mee om weten te gaan dan dat ik voor mogelijk hield. Dat,op zich, geeft weer een stukje meer zelfvertrouwen, wetende dat je sterker bent dan dat je dacht. Dat soort inzichten helpen mij om door te zetten en natuurlijk weer om grenzen te verleggen.

Mijn dagelijks begin met Planking oefeningen ligt vanaf vandaag op 2 minuut 50 seconden. Deze aankomende maand ga ik dus mijn doel, de drie minuten grens behalen. Ik moet mij nog gaan bedenken of ik deze oefening daarna nog verder zal uitbreiden. Uiteindelijk lig je er toch een beetje als een plank bij, terwijl de tijd verder tikt.

Oké dat is de hele clue, maar hoe lang wil je op een dag bezig zijn met oefeningen? Er zitten tenslotte maar 24 uur in een dag.

Doel

Ook heb ik weer wat gewicht bij aan m’n halters gehangen. Nu 12.5KG per stuk. Mijn doel, als ik het ga redden is om de komende 3 maanden dit nog op te blijven schroeven tot ik op 1 November het laatste gewicht dat ik heb er bij aan te hangen. 15KG per stuk. Dan Heb ik namelijk meteen iets om voor Sinterklaas te vragen….. 😉

Qua bankoefeningen en intervaltraining verander ik nu even niets.

Afgelopen week heb ik namelijk niet zo veel gedaan qua training of echt op mijn voedingspatroon gelet. Een overlijden binnen de familie maakte dat ik prioriteiten wou verleggen. En wanneer ik eenmaal van regel ben, wacht ik altijd tot de nieuwe week om mijn regel weer op te pakken. Anders ben ik er met mijn kop toch niet bij. En komt er toch niets dan ‘a half ass’d job’ uit mijn handen. Dan beter een paar dagen “vakantie” en maandag weer verder. Het maakt tenslotte niet uit hoe vaak je van regel raakt. Zolang je maar weer opstaat en verder gaat waar je eerder ophield.

 

Tot volgende week,

Groetjes Jowan.

Weegmoment Augustus

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Surf dan naar  https://www.powerteam-tidu.nl voor alle mogelijkheden.

Weegmomentje- WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Weegmomentje.

Afgelopen maand is er een die ik zowel qua voeding als wel training graag vergeet. Blessure, bloedhitte, slecht slapen. Zo ongeveer alles wat goed moet lopen om gewicht kwijt te raken liep vol in het honderd. Ik had dan ook zeer teleurstellende resultaten verwacht, maar vreemd genoeg heb ik niets te klagen.

 

Gewicht               : 138,4 KG Dit was 136,6 KG. Er kwam dus 1,8KG bij L maar goed,

BMI                      :   39,2  PT Dit was   38,6  PT. Dus 0.6 PT meer, maar goed. Kan ik mee leven.

Lichaamsvet       :   31,4%    Dit was    32,6%     Toch 1,2 procent minder lichaamsvet?

Spiermassa         : 90,35 KG Dit was   87,50 KG Dus 2,85 KG extra spieren gekweekt.

Spierkwaliteit     :  52    MQ Dit was   54     MQ Maar dat dit e2 MQ minder is, is logisch.

Botmassa            :     4,6 KG  Dit was     4,5  KG Dus ook 100 gram botmassa extra.

Visceraal Vet      :    17   LV  Dit was    17    LV Dus gelijk gebleven.

Lichaamswater  :    52,4%   Dit was    45,9% Dus ergens hangt dat gewicht er ook nog ergens aan.

 

Al met al dus bijna drie kilo spiermassa in één maand weten te kweken en anderhalf Kilo lichaamsvet weten te verbranden. Van mij het zo iedere maand blijven gaan. 😉

 

Groetjes Jowan

Resultaten Juli

Resultaten Juli

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?  Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Fit WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Fit

Afgelopen week was niet een van mijn beste weken.

Nu dat de training tegen grenzen aan ligt en ik net even iets meer van mijn lichaam vraag, was de kans op blessures dus ook groter geworden. Afgelopen donderdag kwam die spreekwoordelijke man met de hamer.

 

In de aanloop had ik al iedere dag net een beetje meer spierpijn in mijn benen dan de vorige dag dus ik had mijn tempo al wat na beneden gesteld, maar op de donderdag tijdens mijn intervaltraining op de universiteit, schoot tijdens het vijfde rondje rennen de kramp vol in mijn linker hamstring.

 

Ik bedacht mij nog om het er gewoon af te lopen en ging dus ondanks de initiële pijnscheut gewoon door. Just walk it off… Nah, het opvolgende rondje ging als Lucille Werner.. Ik liep wel, maar niet lekker zeg maar. Ik ben dus na de zesde ronde ook maar voorzichtig op mijn fiets gekropen en langzaam terug naar huis gefietst.

 

Even een paar dagen rust was waarschijnlijk zo slecht ook niet. Mijn voedingsinname maar iets aangepast voordat ik weer opzwel, alleen in het weekend iets meer dan normaal gegeten tijdens een barbecue met het hele gezin. Moet ook kunnen denk ik dan maar. Vandaag (zondag) denk ik dat ik m’n beenspieren maar een langzaam weer los ga maken met een goed stuk fietsen, kijken of het niet wat meer is geweest dan enkel de verzuring en kramp. Mocht dat allemaal goed gaan dan morgen weer gewoon full-pull er tegenaan. Want tja, van stil zitten is nog nooit iemand fit geworden.

 

Tot volgende week,

Groetjes Jowan

Fit

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?  Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

 

 

 

GRENZEN WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Grenzen

Afgelopen week was voor mij een week van tegen grenzen aanlopen en dan net dat stukje over de grens heen gaan. Nu ik de afgelopen maanden na iedere weging mijn dagelijkse training met kleine stapjes telkens iets zwaarder heb gemaakt, was het natuurlijk een kwestie van tijd voordat grenzen gevonden zouden worden.

 

Mijn haltertraining zit nu de afgelopen twee weken op een punt dat ik bij iedere oefening, de laatste vijf herhalingen van de 20 per set, ik de kracht echt uit mijn teennagels moet trekken om het rond te maken. Met interval training is het ook niet anders. De twintig rondes op de Sintelbaan, die samen goed zijn voor bijna 9 kilometer in totaal, zijn een stuk lastiger te volbrengen. Omdat ik nu een stuk van 300 meter aan één stuk door ren.  Dit, in plaats van er eerst 100 te rennen, dan 100 te lopen om vervolgens de laatste 100 er weer te rennen. Vanaf rondje 15 begint het in de liezen te trekken en lijken de bovenbenen te verzuren. En dan moet je nog een kwart!

 

Het uitbreiden van een training heeft geen zin wanneer je je training niet volbrengt. Dus is het vooral tussen m’n oortjes een zware training. Mezelf er geestelijk toe zetten,terwijl het lichaam aangeeft niet verder te willen. Dit is wat mij afgelopen week wel zwaar is gevallen. Gevoelsmatig bracht het mij namelijk terug naar mijn beginpunt in het G.J. van Heekpark.

 

Pijngrens

Daar zette ik mij er 2 jaar terug ook iedere week toe één rondje meer op de Ovaal te lopen dan de week er voor. Toen liep ik met 175KG op een paar afgesleten gympen ook door de pijngrens van de blaren, die knapten onder het gewicht. Net zo lang tot de inlegzooltjes rood en sompig waren van het bloed. Toen was het de angst die mij dreef. De nachten in bed waar ik ’s nacht in ademnood wakker schrok, omdat ik stikte. Letterlijk verpletterd werd onder mijn eigen gewicht. Dat beeld was dagelijkse realiteit. Dan drijft de angst om te sterven je over iedere grens.

 

De angst om te sterven die mij toen dreef, heb ik al een tijdje niet meer. Net als de lichamelijke beperkingen van destijds. Ik ben dan nog geen maatje 40, maar conditioneel gezien doe ik het momenteel beter dan menigeen. Dus wat dat betreft “hoeft het niet meer zo nodig”. De Florly trappen in Noorwegen roepen onverminderd hard, maar ik weet ook dat ik nu al op een punt ben dat ik er de top wel ga halen. Dus wat motiveert dan nog wanneer ik het conditioneel nu wel voor elkaar heb en het nooit geambieerd heb om in een maatje 38 te passen? Wanneer er van angst of dreiging geen sprake meer is en je eigenlijke doelen behaald…Waarom zou je jezelf dan nog dagelijks voorbij grenzen jagen?

 

Beter

Het antwoord hierop voor mij is:

Dat ik vandaag een stukje beter wil zijn dan dat ik gisteren was. Ik wil, al is het maar een héél klein beetje, vandaag een betere partner zijn dan dat ik gisteren was. Een betere vader dan dat ik gisteren was en een betere vriend dan dat ik gisteren was. En dit alles gaat mij nooit lukken door terug op de bank te kruipen en weer langzaam maar zeker dicht te slibben.

 

Tot volgende week!

Groetjes Jowan.

Partners

Partners

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?  Kijk dan voor alle mogelijkheden op http://www.Powerteam-tidu.nl

 

 

 

 

Vooruitgang WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Vooruitgang

Afgelopen week met het weegmomentje eindelijk weer eens een vooruitgang waarmee ik best content mee ben. Een volle kilo zuiver lichaamsvet kwijt raken ondanks 2 weken van regel te zijn geweest, dan mag je niet klagen.

Afgelopen week evengoed wel mijn training weer een stukje opgekrikt en merk nu ook meteen dat ik er extra moeite voor moet gaan doen wil ik mijn training volbrengen. De halters die ik gebruik hebben er weer wat gewicht bij op gekregen waardoor ik nu met 2X 11.5KG train. Sit-ups zijn naar 3X40 opgeschroeft. Planking staat momenteel op de 2.5 minuten en ik ben begonnen met de eerste stappen naar inverted push-ups bij te doen. Hopen dat ik deze rond het eind van komende week op 3X 10 krijg.

Sprint

Voor wat cardio betreft heb ik om tijd-technische reden mijn dagelijkse wandeling voor afgelopen en komende week nog gewoon op 12 kilometer staan, maar mijn interval training is wel 3 levels up gegaan. Nog steeds 8KM in totaal (20 rondes dus iets meer) die ook alle 20 over de trappen van het Amfitheater gaan, maar in plaats van tussen de beide 100 meter sprint ook 100 meter looprust te pakken sprint ik nu 300 meter aan één stuk.

Ik heb afgelopen week op sommige momenten net niet iedere training helemaal volbracht puur omdat ik er de energie dan niet meer voor had, maar komende week gaat de mentaliteit weer terug op standje ‘do or die’. De volgende weging laat namelijk niet lang op zich wachten.

Tot volgende week maar weer,

Groetjes Jowan

Planking

Planking

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Weegmomentje Juni WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Weegmomentje Juni

De afgelopen maand viel mij met de hitte best zwaar. Het resulteerde dan ook dat ik in de laatste twee weken amper echt goed door heb kunnen trainen. Met lood in de schoenen richting weegmoment gegaan maar het resultaat valt mij niet tegen.

Gewicht               :136,6KG   Dit was 137,9KG dit is dus 1.3KG minder.

BMI                      : 38,6PT     Dit was   39,0PT  dit is dus 0,4PT  minder.

Lichaamsvet       : 32,6%      Dit was  33,0%    dit is dus 0,4%   minder.

Spiermassa         : 87,5KG    Dit was 87,85KG dit is dus 0,3KG minder.

Spierkwaliteit     : 54MQ      Dit was 50 MQ    dit is dus 4 punten omhoog.

Botmassa            : 4,5 KG     Dit was 4,5 KG     dit is dus gelijk gebleven.

Visceraal vet       : 17,0 LV   Dit was 17,5LV    dit is dus 0,5LV naar beneden.

 

Al met al dus een hele mooie score. Qua spiermassa wel 300gram minder, maar in ruil daarvoor is de kwaliteit van de spieren weer stukken omhoog geschoten. En tja, kwaliteit boven kwantiteit, wie wil dat nu niet? Afgelopen maand gewoon een vol kilo zuiver lichaamsvet weg gesmolten. Eens kijken of we dat truckje komende maand kunnen herhalen.

Groetjes Jowan

 

Puur vet

Puur vet

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Kijk dan voor alle mogelijkheden op http://Www.powerteam-tidu.nl

 

De automatische piloot Weight for it! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

De automatische piloot

Zo af en toe heb je van die dagen waarop je volledig op de automatische piloot draait. En aan de eind van de dag niet eens precies weet wat of je nu eigenlijk allemaal hebt gedaan. Zo had ik bijna de hele afgelopen week.

Vanaf dinsdag ging het bij mij over van bewust meemaken naar de automatische piloot. Ik ben nogal een gewoontedier en op het moment dat mijn routine op de schop moet gaat het mis. de sintelbaan waar ik normaal mijn intervaltraining doe was volledig in beslag genomen tot het amfitheater aan toe. Overal kinderen van scholen uit de wijk die in het zonnetje hun sportieve bezigheden hadden. Op zich best leuk hoor, maar na kind nummer zoveel (vriendelijk) te woord te hebben gestaan over hoeveel rondjes je nog moet, heb ik het er wel een keertje mee gehad. De motivatie om bij deze temperaturen door te gaan is al niet bijzonder hoog, laat staan wanneer je niet in een ritme komt. De dinsdag en donderdag dus maar benut om andere langere wandelroutes uit te zoeken. Vanaf volgende week wil ik mijn dagelijkse wandelingetje namelijk gaan opkrikken van 12 naar 17 km.

 

Krachttraining hier in mijn krachthonk ging ansich ook prima, voor zover met gewichten slingeren in een ruimte zonder airco met deze temperaturen gaat. Maar die trappenhal…. Ik heb het maandag en woensdag gedaan, maar vrijdag kon ik het na de eerste 16 etages niet meer opbrengen.

De zon staat er al vroeg op hier. En met een trappenhal  waarvan de Zuidzijde volledig uit glas bestaat, ik kan je zeggen dat je er de moord stikt zo heet het er wordt. Weinig zuurstof omdat de woningbouw deugdelijke ventilatie in een trappenhal niet echt belangrijk vindt…En dan die lucht!!!

 

Deodorant

Kijk, wanneer je een beetje corpulent bent weet je dat je met deze dagen niet naar een veld van viooltjes ruikt, maar meer in de buurt komt van een stal vol rottende varkenskadavers. Is ook geen probleem, gewoon even een keer vaker afspoelen, goed afdrogen en desnoods wat talkpoeder gebruiken wanneer je huid de nodige plooien heeft. Beetje deodorant kan ook zeker geen kwaad. Maar geloof de verpakking niet dat één keer spuiten voor 48 uur volstaat. DIT IS NIET WAAR!

 

Maar laat er in dit complex een aantal tantes wonen die het niet helemaal begrijpen dat je bepaalde penetrante geurtjes niet camoufleert door de hele godvergeten inventaris van de ‘Douglas’ over jezelf heen te gieten alsof het prepareerbalsem is!

God nondeju! het was hier afgelopen week een lucht in het trappenhuis dat de verf van de kozijnen krulde! Ik stapte binnen en na de eerste 2 etages had ik al het gevoel alsof ik werd aangerand en er een bosje wilde bermbloemen door mijn keel werden geforceerd. Met dat ik weer op mijn eigen derde etage kwam, ben ik eerst onder en douche gegaan. Zo vies voelde ik me. Alsof mij m’n onschuld werd afgenomen. Ik schrobde om de stank van me af te krijgen, maar ze maken het water gewoon niet heet genoeg! En dan moet het komende week nog echt heet gaan worden. Nah, ik hou mijn hart vast!

 

Tot volgende week maar weer bij het weegmomentje.

Groetjes Jowan.

Zweten

Zweten

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?

Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

 

Als vanouds Weight for it! door Jowan Polderdijk

Op de sintelbaan (UT)

Als vanouds

Vorige week even geen column in verband met een last minute Powerteam Pinksteruitje, maar deze week ben ik weer als vanouds van de partij.

Twee weken terug een redelijk teleurstellende weging. Weliswaar in totaalgewicht wat verloren maar bij de meting bleek al snel dat het ten koste was gegaan van spierweefsel in plaats van vetweefsel. Daarom de afgelopen twee weken mijn voedingspatroon iets aangepast in de hoop dat dit al iets zal verbeteren. En natuurlijk ook mijn training weer iets opgeschroefd.

Zaterdag is standaard mijn rustdag qua sport. Iets teveel huishoudelijke dingetjes om te doen en mijn lichaam waardeert dat stukje rust ook wel. Van zondag tot en met vrijdag begin ik mijn dag momenteel met 2,15 minuten Planking. Moet eerlijk zeggen dat, sinds ik dit structureel volhou en opbouw, ik nog geen last weer heb gehad van pijn in mijn lage onderrug. Hier schoot het mij met regelmatig zo erg in dat ik dan een week plat mocht.

Zondag, dinsdag en donderdag zijn de dagen waarop ik bij de Sintelbaan op de UT mijn intervaltraining doe. Momenteel 20 rondes (ongeveer 8km) waarop rennen, looppas en trapklimmen zich iedere honderd meter afwisselen.

Op maandag, woensdag en  vrijdag is het krachttraining. 5 halteroefeningen in series van 3X20 met halters van 10.5KG en tussen voor, tussen en na iedere oefening ga ik hier in het trappenhuis 8 etages de trappen af en weer op. Om de hele training af te sluiten met 3X35 sit-ups.

Nijmeegse vierdaagse

Als afsluiting van iedere dag doe ik dan nog een duurloop van twaalf kilometer. Nu is afgelopen week hier binnen de burelen de ‘Nijmeegse Vierdaagse’ tussen mond en lippen door gevallen. Dus ondanks dat daar op dit moment nog niet echt concreet voor gepland, is er een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik mijn duurloop wat ga uitbreiden.“Just in case”. Voordat je een startbewijs hebt kun je tenslotte toch niet met zekerheid zeggen dat je hem loopt, maar het vooruitzicht is altijd een goede motivatie om je grens te verleggen.

 

Ik zou zeggen, tot volgende week maar weer.

Groetjes Jowan.

Nijmeegse vierdaagse

Nijmeegse vierdaagse

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Heb jij ook interesse om de Nijmeegse vierdaagse te gaan lopen? Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.4daagse.nl/nl/inschrijven/inschrijven.html