Afzien….Of Niet?! WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Afzien

Zondag ochtend, koffie in het zonnetje… En het begin van een nieuwe week die straks samen met mijn lieve schat begint met een heerlijke wandeling over de Sallandse Heuvelrug. Genieten van de rust, de natuur en elkaar. Een gezonde leefstijl met voldoende beweging hoeft absoluut niet te betekenen dat je iedere dag maar weer opnieuw moet afzien tussen het werk, familie en vrienden door. Het is prima te combineren afhankelijk van hoe gek je het zelf maakt.

 

Ja, wanneer je echt belachelijke hoeveelheden vergaard lichaamsvet binnen een bepaalde deadline kwijt wilt raken, dan red je dat niet met een onveranderd eetpatroon. En ééns per week een uurtje op de tredmill. Daarvoor ben je inderdaad wat meer nodig! Mijn dagen en zelfs nachten zijn er ondertussen op aangepast. Tot het een soort van automatisme is geworden. En dan nog weet ik, op dagen als vandaag, het nodige met het aangename te combineren.

 

De meeste mensen die met overgewicht kampen ( het worden er wel steeds meer), hoeven geen massa’s kwijt, maar slechts enkele kilo’s. Daarvoor hoef je echt geen rigoureuze veranderingen door te voeren. Ben je in de afgelopen jaren een klein aantal kilo’s aangekomen? Dan ligt dat waarschijnlijk nog niet eens aan je voedingspatroon of gebrek aan lichaamsbeweging. Tegenwoordig is een grote veroorzaker van gewichtstoename toe te schrijven aan een gebrek aan goede slaap.

 

Slaap

Met een schermpje voor je neus in slaap vallen en er mee op staan. Vooral jongeren,maar ook steeds meer de wat oudere generaties doen het. Het gemene er aan is dat je het als stukje ontspanning ervaart. Maar in werkelijkheid worden de processen in je bovenkamer dusdanig verstoord dat de aansturing van het lichaam letterlijk in het honderd loopt. De kwaliteit van slaap wordt slechter, de duur van slaap korter en ondertussen verwachten we dat ons lichaam de zelfde prestaties blijft leveren als voorheen. Ergens als je er over nadenkt, snapt iedereen dat dat op de lange termijn niet werkt.

 

Dus mocht je last hebben van een vetrandje en herken je jezelf in bovengenoemde? Laat de sap-kuurtjes en vasten-diëten mooi voor wat het is. En probeer gewoon eens aan 8 uur kwaliteitsslaap te komen door ruim voor de tijd je telefoon aan de kant te leggen. Dat kan je in een tijd van een maand of twee zo een kilo of 5 schelen zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen behalve slapen. Hoeveel makkelijker wil je het hebben!

Groetjes Jowan

Telefoongebruik op nonactief

Telefoongebruik op nonactief

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *