Weegmoment April WEIGHT FOR IT! Door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

April

Weegmomentje April

 

Precies zoals vorige maand al gedacht is het netto gewicht deze maand weer iets opgelopen. Maar als ik kijk waarom, ben ik uiteindelijk dik tevreden.

 

Gewicht               : 139,10KG Dit was 138,50KG dus 600gram meer dan vorige maand.

BMI                       :39,4 punt. Dit was 39,2 punt maar die 0,2 punt is logisch te verklaren.

Lichaamsvet        :32,9%        Dit was 33,8%, bijna een volle procent minder.

Spiermassa         : 88,80KG    Dit was 87,25KG dus 1,55kg spieren erbij!

Spierkwaliteit     : 55MQ       Dit was 54MQ dus meer spier tegen betere kwaliteit.

Botmassa            : 4,5KG        Dit was ook 4,5KG dus gelijk gebleven.

Visceraal vet       : 17,5LV      Dit was 18LV een half puntje minder dus.

 

Dus ondanks dat het netto gewicht met 600 gram is toegenomen, is er 1,55KG spieren bij gekomen. dat houd dus in dat er toch 1 kilo puur vet is verbrand afgelopen maand. De verandering van training heeft haar vruchten dus afgeworpen. In plaats van spieren te verbranden verbrandt ik nu dus lichaamsvet en word mijn spiermassa meer en beter. Precies zoals ik het graag zie. Komende maand de training maar verder gaan finetunen in de hoop iets grotere stappen te gaan maken.

 

Groetjes Jowan.

Spieropbouw

Spieropbouw

 

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?

Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Wil jij graag in beweging blijven en wil jij weten waar je de 10 mooiste boswandelingen in Nederland kunt maken. en wil je ook nog echt bosdieren tegenkomen? Kijk dan voor meer informatie op

https://www.natuurmonumenten.nl/boswandelingen

Domme pech Weight for it! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Domme pech

Afgelopen week was er een waar domme pech roet in het eten wist te gooien. Met het prachtig mooie weer besloten om in de avonduren nog een mooi stukje te wandelen. Een leuke route vanaf mijn huis langs het kanaal richting Hengelo en via de F35 terug richting huis. Een tripje van ongeveer 14 kilometer. Heerlijk met het voorjaarszonnetje aan een heldere hemel.

 

De maandag ging prima.  Maar op de dinsdagavond niet goed opgelet met hoe ik mijn sokken en schoenen aan had waardoor er tijdens het lopen toch iets van frictie moet zijn geweest met een stevige blaar als gevolg. Ansicht ook niets bijzonder, gewoon los knippen en een pleister er op. Ware het niet dat ik op woensdagochtend mijn trainingsschema omgooide om samen met Carina nogmaals een conditietraining te doen. Rennen, iets wat ik pas net twee weken doe. Gevolg: desbetreffende blaar vond het niet zo prettig en scheurde de huid tot in het leven los. Na zeven van de tien rondjes de strijd maar opgegeven omdat ik niet fatsoenlijk meet op die ene voet kon staan. Bij thuiskomst naar beste kunnen de voet naar beste kunnen verzorgd maar er viel geen eer meer aan te behalen.

 

Eigenwijs

De rest van de week dus eigenlijk maar weinig kunnen doen. Eigenwijs als dat ik ben nog wel een paar avonden mijn voet volledig ingetaped en als een kreupele in de avond wel een paar keer de zelfde avondroute blijven lopen want ja, nu dat het mooi weer is om buiten te zijn is binnen blijven zitten ook zonde. Daarbij, de beweging is meer dan nodig.

 

Reken daarbij een paasweekend waar natuurlijk ook iets minder strikt op de voeding wordt gelet, en voor mijn gevoel is afgelopen week dan ook wel een gemiste week geweest. Het zal geen kilo’s extra opleveren, maar ondanks dat je er rekenschap mee houd dat je tijdens de feestdagen iets meer dan normaal binnen krijgt voelt het wel meteen als verlies wanneer je niet aan je geplande lichaamsbeweging komt.

 

Ah well, gelukkig is het geen wedstrijd en ik heb nog twee weken om de schade te beperken. Maandag gewoon weer met frisse tegenzin hier de trappen weer op en af om dinsdag weer dood te gaan met een aanloopje.

 

Groetjes Jowan

Pech

Pech

De sintelbaan Weight for it! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

De sintelbaan

Afgelopen week de eerste week gehad waarin het eindelijk mooi droog en zonnig was. Op de temperatuur na dus prima weer om weer terug te trekken richting de sintelbaan voor mijn intervaltraining. Maar god wat was het nog koud!

Intervaltraining op de sintelbaan, ik heb er geen kloten verstand van. Heb voor mezelf met de hulp van wat online trainingsprogramma’s maar iets in elkaar geknutseld voor beginners en er het beste van geprobeerd te maken. Voor mij houd het in dat ik op een baan van 400 meter per ronde dus 2 keer een sprintje van 100 meter trek.  Met daar tussen een stuk van 100 meter om op adem te komen en een stuk van (iets meer dan) 100 meter vanwege een kleine omweg door het openluchttheater trappetje af en op rennen. Na het eerste rondje ziet bij mij de sprint er al uit als ‘doodgaan met een aanloopje’. En dat 10 rondjes lang. In totaal dus goed voor twee kilometer rennen, 1 kilometer lopen en 1 kilometer tred op de trappen. En dan om de dag afgewisseld met de krachttraining.

 

Happend naar lucht

Twee kilometer rennen. Ik weet nog heel goed dat ik een kleine twee jaar geleden begon door met de auto van huis naar het van Heekpark te rijden om aldaar twee rondjes om op de ovaal om het grote veld (900 meter) te lopen.  Om vervolgens al happend naar lucht weer in de auto te stappen en richting huis te gaan. een aardig verschil ten opzichte van wat ik nu doe.

 

Rennen. Wie had dat ooit nog gedacht. De laatste keer dat ik een sprintje trok weet ik me nog als de dag van gisteren te herinneren. 7 jaar oud spelend op het Mercuriusplein en een vader die om de een of andere reden woedend op de fiets het plein op kwam fietsen. Schreeuwend en joelend dat ik moest maken dat ik thuis kwam. En beter voor hem kon blijven, telkens een trap in m’n rug krijgend als hij in mijn buurt kwam. Een sprint naar de Venusstraat, goed voor ik gok een kleine 500 meter waarin ik heb gerend dat m’n leven er vanaf hing. Waarom is mij nog nooit duidelijk geworden, maar wel weet ik dat die sprint toen me niet veel heeft geholpen. Toen voor mezelf ook bedacht dat ik nooit meer op de vlucht zou slaan, omdat je aan bepaalde dingen toch niet ontkomt. Sindsdien nooit weer harder gelopen dan een normale pas. Gymnastiek op school mocht ik toch al nooit aan mee doen, dus er was ook geen noodzaak meer.

 

Bovenkamer

Zo zie je maar hoe lichaam en geest in connectie staat. Je begint voor je eigen gezondheid met sporten en vervolgens in dat proces gaat je bovenkamer ineens van alles verwerken. Een beetje rondrennen op een atletiekbaan doet je ineens beseffen waarom je onderhand al 33 jaar lang zelfs tegen beter weten in je eigenwijze kop volgt.  En de spreekwoordelijke klappen die je in je leven krijgt liever incasseert dan dat je ze probeert te ontwijken.

 

Ach, uiteindelijk heeft het mij gemaakt tot wie ik ben geworden. Een ontzettend eigenwijze bloedhond die niet eerder loslaat dan wanneer hij heeft wat hij wil. Ongeacht de weerstand. Het geeft me ook het vertrouwen dat ik mijn streefgewicht uiteindelijk ook wel ga halen. Ondanks het tergend trage tempo van de voorgaande maanden. Het gaat er ja niet om wanneer ik mijn doel bereik. Maar dat ik het ga bereiken, dat staat al lang vast!

 

Tot volgende week.

Groetjes Jowan.

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!?  Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Wil jij meer informatie over sporten op het Ut-terrein surf dan naar https://www.utwente.nl/nl/sport/

Op de sintelbaan (UT)

Op de sintelbaan (UT)

Bitterzoete uitslag WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Weight for it! Afslanken in Enschede

Bitterzoete uitslag

 

Afgelopen week was de week na de weging. Een weging met een bitterzoete uitslag. Aan de ene kant blij dat het totaalgewicht eindelijk met een wat grotere stap de weg naar beneden had ingezet en aan de andere kant het besef dat dit ten koste was gegaan van de spiermassa in plaats van verbrand lichaamsvet.

Ach ja, ergens had ik ook weinig anders mogen verwachten. In de voorgaande maand overgestapt van duurtrainingen (fietsen en wandelen) ineens beginnen met traplopen en krachttrainingen. Ergens had ik een betere inschatting moeten maken van wat voor een effect dit op mijn lichaam zou gaan hebben. Nu had ik mijn eiwit inname al wel wat opgeschroefd. Ik wist tenslotte van vorige metingen dat een tekort aan eiwit meteen zou resulteren in het verbranden van spieren. Maar dat deze verhoging van eiwit inname nog zo ver onder de maat zou zijn, daar heb ik mij vies op verkeken!

Enerzijds is het ook logisch te bedenken dat een grotere inspanning ook meer brandstof behoeft. Het is alleen zo’n mindfuck om juist meer (specifiek) eten tot je te nemen wanneer je doel juist is om gewicht kwijt te raken. Om de een of andere reden gaat dat tegen elkaar in.

Repetities

Maar goed, ondertussen is het dus de eerste van de maand geweest en is de training dus ook weer geïntensiveerd. Kilo gewicht extra op beide halters. Repetities van de grondoefeningen met 5 verhoogd. En naast een extra halter en grond oefening ook extra het trappenhuis hier op en neer. Nu deed ik dit iedere dag, maar merk ik ook meteen dat mijn spieren toch te weinig tijd lijken te hebben om te herstellen. Dus met het betere weer op handen zijnde, mijzelf ook maar een paar nieuwe sneakers gekocht en voorgenomen om de krachtoefeningen de komende tijd eens om de dag te gaan doen. Dit  afgewisseld met intervaltrainingen op het universiteitsterrein. Wellicht dat dit een beter effect gaat hebben.

Tja, het blijft toch een kwestie van passen en meten, in de hoop dat er iets gaat aanslaan in de positieve zin. Ieder lichaam reageert tenslotte op een eigen manier. Dat is ook de reden waarom een standaard dieet per definitie niet effectief kan zijn. Als ieder lichaam toch precies het zelfde zou reageren, zou iedereen toch ook met een zelfde leefstijl gebaat zijn. Dan konden we het met één richtlijn af en zouden duizenden dieetgoeroes, sportscholen, diëtisten en lifestyle deskundigen in één klap werkloos zijn.

 

Tot volgende week!

Groetjes Jowan.

Eiwitten

Eiwitten

 

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl

Wil jij met informatie over extra eiwitten tijdens het sporten? Surf dan naar https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/heb-je-extra-eiwit-proteine-nodig-voor-spierherstel-en-spiergroei-na-krachttraining-of-duursport.aspx

Wandeling op de Holterberg! door Carina Tidu

De Holterberg

Vandaag was een prachtige dag om lekker een flinke wandeling op de Holterberg te maken. Columnist Jowan (bekend van de column Weight for it!) en ik kozen voor de langste route van maar liefst 13 kilometer. Het was goed te doen. Vanochtend had het nog een beetje gemiezerd, dus het mulle zand voelde zwaar aan de benen. Maar als je een beetje op de zijkant (harder gedeelte) van het pad bleef lopen, hoefde je niet gelijk te vrezen voor een enkelblessure. Het valt wel degelijk op hoeveel mensen je daar keurig gedag zeggen. Mensen, die net als wij, lekker een frisse neus halen tijdens het bewandelen van het heuvelig landschap. Er heerst rust.

Het ziet er prachtig uit nu de lente begint. De vogels fluiten… ( Behalve de overleden mannetjesfazant dan die we aantroffen langs de kant van het pad).  Het dier leek het slachtoffer te zijn geworden van een roofdier. Op zich ook niet zo verbazingwekkend met al die opzichtige prachtig gekleurde veren. Heel even blijven we bij hem stilstaan en bestuderen we het beest. Ik weet nog dat ik denk: zou het een wolf zijn geweest? Leven die hier nu ook? Ach wel, we passen goed op elkaar…(toch nog even goed om me heen gekeken trouwens)

Natuurmuseum Diorama

Op wat zwartgeblakerde stukken na begin je al echt de verschillende kleuren van de heide tussen het groen te zien. Al zijn de bomen nog niet dichtbegroeid. Even stiekem een plasje plegen is er dus niet bij in de struiken. Na lekker te zijn uitgewaaid en toch flink te hebben doorgestapt en gelachen komen we aan bij het informatiecentrum: Natuurmuseum Diorama.  Daar hebben we toch echt wel even gebruik van het toilet gemaakt.

NB. Ze hebben het daar echt goed voor elkaar. Keurige frisse toiletten, interessante informatie over de flora en fauna en aardig personeel. Het is een waar museum. Voor de kinderen ook erg leuk om te doen met speciale verkorte kabouterroutes. Wil je meer informatie hierover? Kijk dan op http://www.museumholterberg.nl/site/

Een aanrader dus… Gaan we vaker doen!

Sportieve groet,

Carina

Jowan en ik

Jowan en Carina

 

Wil jij ook afvallen bij Powerteam!? Kijk dan voor alle mogelijkheden op https://www.powerteam-tidu.nl