Van moeilijke eter naar smulpaap!

moeilijke eters (tiny)

Moeilijke eters…

Je ziet ze veel, kinderen die met hun vork maar blijven prikken in het eten. Een chagrijnig gezicht trekken aan tafel. Ze weigeren te eten of het duurt een …..EEUWIGHEID! Juist….de moeilijke eters…Dit tot groot ongenoegen van de ouders die vaak de gekste capriolen uithalen om hun kind te laten eten. Tot heftige discussies aan toe. Kortom, iedereen verliest zijn eetlust van pure stress! Eten is een strijd geworden, terwijl je je juist op die heerlijke warme maaltijd zou moeten verheugen. Je zou op dit moment wensen dat je kind een smulpaap was.

Het voedingscentrum heeft daarom wat tips op een rijtje gezet die de, vaak wanhopige, ouders als handvaten kunnen gebruiken.

Tip 1: Combineer en maak iets op een andere manier klaar

Iets wat je kind niet lekker vindt, gaat er makkelijker in als je het combineert met iets dat hij wel lekker vindt. Soms werkt het ook om iets op een andere manier klaar te maken. Wil de broccoli er zo niet in? Dan misschien wel door de pastasaus of met een frisse yoghurtdip erbij. Gekookte wortel het vieste wat er is? Probeer het eens geraspt met een paar rozijntjes of door de stamppot. Zoek ter inspiratie onze recepten door op het gevreesde ingrediënt. Eten ‘maskeren’ met bijvoorbeeld appelmoes kun je beter niet doen. Zo proeft hij niet meer de pure smaak van het eten.

Tip 2: Kleed het eten leuk aan

Kleed het eten leuk aan als het er niet in wil. Een leuk lepeltje, een liedje, een mooi bord, eten in een leuk vormpje of maak bijvoorbeeld een gezichtje van zijn avondeten: wees creatief!

Tip 3: Laat je kind helpen in de keuken

Kinderen vinden het bijna altijd leuk om te helpen met koken. Ze leren dan veel en als je het samen gemaakt hebt, gaan ze het ook gemakkelijker proeven. Is jouw kind er al aan toe om te helpen? Bedenk simpele klusjes, zoals groente wassen, eitje pellen of salade mengen. En wil je kind tijdens het koken alvast wat snoepen van de paprika, wortel of tomaat? Dan heeft hij dat vast binnen! Laat hem voordat je samen gaat koken ook eens kiezen welke groente hij wilt eten.

Tip 4: Houd de sfeer ontspannen

Wil je kind iets niet eten en laat hij dit duidelijk merken? Zorg dat het bordje zo staat dat je kind er net bij kan. En besteed er verder geen aandacht aan. Eet zelf rustig verder en houd de sfeer ontspannen. Je zult zien dat als je even geen aandacht aan het gedrag van je kind besteedt, hij ineens zelf zijn bord weer pakt. En zo niet? Bied dan af en toe een hapje aan. En prijs je kind als hij dat hapje neemt. Zo maak je van samen eten weer een sociaal, gezellig moment.

Samen eten- Powerteam!

Samen eten – Powerteam!

Tip 5: Spreek af: eetmoment=eetmoment

Eten doe je aan tafel, ook al is het iets kleins zoals een stuk fruit. Wanneer je van tafel gaat, dan is het eetmoment voorbij. Heeft je kindje niks of weinig gegeten? Prima. Ruim de tafel gewoon af. Geef niet iets extra’s tussendoor, want dan heeft hij geen trek meer bij het volgende eetmoment. Een fles melk ’s nachts kun je beter ook niet doen. Je houdt het slechte eten tijdens de maaltijd in stand als je kind erop rekent dat hij iets anders krijgt.

Tip 6: Schep kleine porties op

Als je kleine porties geeft, hoeft je kind hoeft niet tegen een berg eten op te kijken. En nog eens opscheppen kan altijd.

Tip 7: Geef zelf het goede voorbeeld

Je kind vindt niks leuker dan jou nadoen. Laat daarom zien dat jij gezond eet en drinkt en daarvan geniet. Een hapje groente, een stukje vis, een aardappel: eet het met smaak op en vertel je kind hoe het smaakt. Laat ook zien dat je moeite hebt gedaan om het eten klaar te maken.

Tip 8: Proef!

Proeven hoort erbij, ook al is het maar een beetje. Een hapje is al genoeg. Het is een kwestie van oefenen, net als leren lopen of fietsen.

Tip 9: Gebruik de ijsblokjestruc

Het is prima om datgene wat je kind wél lust vaker voor te schotelen. Maar blijf daarnaast andere smaken aanbieden. Een handige tip: vries wat je kind niet eet in een ijsblokjesbakje. Zo kun je dat steeds in een kleine portie geven náást de maaltijd van de dag. Dan proeft je kind op een makkelijke en speelse manier weer even die nieuwe smaak. Het is niet erg als je kind het eten niet wil doorslikken, als hij het maar wel in de mond heeft gehad.

Groente ijsblokjes voor kinderen

Groente ijsblokjes voor kinderen

Tip 10: Wees duidelijk

Een kind kan iets niet willen eten terwijl hij het best lust. Soms zal het worteltje er dus prima ingaan en de andere dag wil hij het niet. Of hij wil ineens geen stamppot of pasta meer en gooit het liefst zijn hele bord door de kamer. Dat kan best frustrerend zijn als ouder. Iets anders aanbieden omdat je moe bent van het gedrag van je kind of omdat je bang dat je kind te weinig binnenkrijgt, is begrijpelijk. Maar door je kind (later) een boterham of cracker te geven houd je het slechte eten tijdens de maaltijd in stand. Op de lange termijn hebben jij én je kind er meer baat bij als je voet bij stuk houdt en je dus niets anders aanbiedt aan je kind. Zo geef je je kind duidelijkheid. En wordt het vanzelf een smulpaap!

Wij geven ook voedingsadviezen voor kinderen. Wij leren het hele gezin weer te genieten van het eten. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan gerust contact op met onze praktijk.

moeilijke eters (tiny)

moeilijke eters(tiny)

 

 

 

APPje voor APPje WEIGHT VOOR IT!: door Jowan Polderdijk

Columnist Jowan Polderdijk van Powerteam!

Afgelopen week

Afgelopen week weer een goede trainingsweek gehad. Slechts één buitje dat mij tegen heeft gezeten maar voor de rest was hij goed vertoeven in het park waar langzaam overal de knoppen weer tevoorschijn komen.

Wanneer je dagelijks een kleine twee tot twee en een half uur loopt, dan hou je tijd over om over bepaalde zaken wat langer na te denken. Terwijl ik in het park mijn pad kruiste met een invalide man in een elektrische rolstoel moest ik even terug denken aan de vorige week overleden Stephen Hawking. Tja, je zou het niet verwachten maar Stephan en ik hadden zo onze raakvlakken. Zo bestudeerde hij zwarte gaten, terwijl ik een goed deel van mijn leven met een “zwart gat” heb samengewoond. Alles wat er bij in de buurt kwam werd er door opgezogen tot het laatste stukje levensvreugde aan toe. Maar goed, da’s een heel ander verhaal.

Stephen waarschuwde vlak voor zijn dood over de gevaren van kunstmatige intelligentie en over hoe deze in de vorm van robotica ons als mensheid wel eens zou gaan kunnen overheersen. In eerste instantie volgens vele wetenschappers een belachelijke gedacht… Maar is het dat wel?

APP

Wanneer ik mijn dagelijkse rondje ochtendgymnastiek doe draait er bijvoorbeeld een APP mee die mijn afgelegde meters registreert. Eens per maand ga je in deze APP een uitdaging aan. Dus om bijvoorbeeld binnen twee weken, 10 dagen lang 15km per dag te fietsen. Deze APP is redelijk nieuw en kent dus zo haar kinderziektes. Maar ondanks deze kennis merk ik op dat ik redelijk over de pis raak wanneer de APP de afgelegde meters weer eens niet goed registreert. En erger nog, achteraf gezien heeft die APP mij beter afgericht dan dat mijn ouders ooit gelukt is.

Alleen om maar op tijd mijn opdracht te voltooien bemerkte ik laatst dat ik voorafgaand aan een lekker ontspannen dagje sauna (waarvoor ik mij ongeveer drie kilometer van mijn huis moest melden)’s ochtens eerst tien kilometer om de Enschedese stadskern fietste en ’s avonds via de haven en Twentestadion acht kilometer terug naar huis. Puur om maar die “uitdaging” te halen.

Zo heb ik ook een bonuskaart, net als vele van ons die bij de APPie Heijn hun boodschappen doen. Maar wel eens opgevallen dat de wekelijkse “persoonlijke bonus” vrijwel altijd een product is dat je in de week er voor hebt aangeschaft. Ik betrap mijzelf er op dat ik deze bonusaanbiedingen vaak toch weer meeneem, puur omdat het best geinige aanbiedingen zijn en het geld mij ook niet op de rug groeit. Gevolg is alleen wel dat je ongemerkt weken lang hetzelfde soort voedsel tot je neemt met steeds minder diversiteit. Wanneer je dus in een slecht voedingspatroon zit en je zwemt ook niet in de euro’s, is het dus ook bijna niet te doen om verandering dan wel verbeteringen in je dieet door te voeren.

Voedingscentrumapp

Of neem de APP van het Voedingscentrum. Ik gebruik hem. Een super eenvoudige APP. Gewoon in de winkel de barcode van een product scannen en de APP verteld jou of het product verantwoord is en binnen ‘De schijf van vijf’ valt. Onlangs de proef op de som genomen met een pak Fristi zonder toegevoegde suikers… Volgens de APP van het voedingscentrum een prima product dat past binnen de gezonde keuze van ‘De schijf van vijf’. Je zou zo’n pak dus blind in je mandje knikkeren want een overheidsinstantie verteld jou dat dit een gezonde keus is.

Totdat ik het pak omdraaide om de ingrediënten eens wat beter te bekijken. Los dat er van de beloofde vruchten slechts maximaal 1% van vruchtenextract in zit, zit er gif in dat je uit puur humane overwegingen nog niet aan een rattenplaag voert.

Mobiel

Dus hoezo is het idee van werelddominante robots zo ridicule? Wanneer een mobiel telefoontje je al voor een niets beduidende beloning tien kilometer laat omrijden. Deze al invloed heeft in je aankoopgedrag en je zonder problemen nog net geen gootsteenontstopper als vruchtenlimonade verkoopt. Dan is het toch eerder geen vraag van of, maar wanneer we ons volledig door technologie laten leiden.

Maar goed, dit kon de invalide man in het park allemaal niet zoveel interesseren. Hij vond het maar belachelijk dat ik mij zo door techniek liet leiden. En vond het tevens beledigend dat ik hem omwille zijn handicap en voorkomen met Stephan Hawking associeerde.

Ergens had hij ook wel een punt en was het best wel generaliserend van mijn kant. Maar ja, Stephan Hawking was nooit zo snugger geweest na hevige regenval met zijn rolstoel over een zandpad te rijden om vervolgens net als deze man tot zijn assen in de modder te zakken. Dus wellicht is het ook maar beter zo.

 

Groetjes Jowan

Weinig slaap is van invloed op je lichaamsgewicht. Dus pak dat extra uurtje en slaap jezelf slank!

Van slapen word je slank!

Uiteraard is het een feit dat als men slaapt, men niet eet! Ook is het zo dat tijdens de slaap meer vetverbranding plaatsvindt, terwijl tijdens het bewustzijn juist meer koolhydraten worden verbrand. Je kunt je vetverbranding een handje helpen door minimaal twee uur voordat je gaat slapen geen voedingsmiddelen meer te nuttigen. Je zult dan ook merken dat het lichaam dan eerder in een rusttoestand terechtkomt waardoor je dus sneller in slaap valt. En dat is natuurlijk weer positief voor het aantal uren vetverbranding! Probeer het maar eens: je lichaam zal na een paar dagen al gaan wennen aan het nieuwe bioritme.

We zetten hier de onderzoeksresultaten (Voedingscentrum) over slapen en overgewicht op een rijtje.

Een aantal studies bij volwassenen heeft gevonden dat mensen die kort (minder dan 5 uur) slapen meer aankomen dan mensen die langer slapen. In sommige onderzoeken kwamen ook de mensen die lang (meer dan 9 uur) slapen meer aan. Er zijn daarnaast studies die geen verband vinden tussen de duur van de slaap en hoeveel deze mensen aankomen.

Bij kinderen en jongeren is vaker gevonden dat korte slaap verband houdt met een stijging in gewicht. Mogelijk spelen veel tv-kijken en computeren hierin een rol.

Kinderen Win Succes Video Game Spelen Gelu

De bovengenoemde onderzoeken zijn zogenoemde observationele studies. Omdat bij deze studies vaak uit wordt gegaan van aantal uren slaap en lichaamsgewicht die door de proefpersonen zelf worden gerapporteerd zijn de resultaten minder betrouwbaar dan bij onderzoeken die gecontroleerd en in een laboratorium worden uitgevoerd.

Gecontroleerde onderzoeken

Onlangs is er een meta-analyse (overzichtsstudie) gepubliceerd van gecontroleerde slaaponderzoeken bij volwassenen, die wel in een laboratorium zijn uitgevoerd.

 Hieruit bleek dat kort slapen ervoor zorgde dat proefpersonen meer gingen eten, grotere porties kozen en meer honger hadden. In deze onderzoeken werden geen effect van kort slapen gevonden op lichaamsgewicht.

Deze onderzoeken duurden vaak kort, een paar dagen tot een paar weken. Het is niet bekend hoe lang het effect op de hoeveelheid die proefpersonen aten aanhoudt en of op langere termijn er wel effect op lichaamsgewicht te zien zijn.

Ook werden in deze onderzoeken gekeken naar energiegebruik en hormonen (ghreline en leptine) die te maken hebben met meer eten en aankomen, om te zien of dat kan verklaren waarom mensen aankomen door te weinig slapen. Maar in deze meta-analyse werd er geen effect gevonden van slaap hierop.

Slaapgebrek als gevolg van overgewicht

Bij meer dan 40% van de mensen met een Body Mass Index (BMI) hoger dan 30 komt slaapapneu voor. De mensen hebben obesitas, oftewel ernstig overgewicht. Bij slaapapneu komt de ademhaling tijdens de slaap herhaaldelijk ten minste 10 seconden tot stilstand. Overgewicht kan slaapapneu veroorzaken als het ademhalen wordt bemoeilijkt door vetweefsel rond de borstkas. Slaapapneu leidt tot slecht slapen met als gevolg slaperigheid overdag. En dat kan vervolgens leiden tot meer eten en nog meer overgewicht.

Conclusie

Kortom, er zijn aanwijzingen dat weinig slapen invloed kan hebben op je eetlust en wellicht daardoor op je lichaamsgewicht. De onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn geven hiervoor nog geen precieze verklaring.

(Bron: Het Voedingscentrum)
Slaap, Pyjama, Slapend Meisje, Bed

Gewichtsverlies en de notenkraker! WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Columnist Jowan Polderdijk van Powerteam!

Gewichtsverlies en de notenkraker

Column

Het is weer zondag avond wanneer ik deze column schrijf. En terwijl ik eigenlijk de hele dag al probeer te bedenken waarover ik mijn column deze week zal laten gaan, schiet er mij eigenlijk niets echt vermakelijks te binnen. Ik probeer mijn columns over het algemeen nog enigszins vermakelijk of informatief te houden. Maar eerlijk gezegd is de strijd tegen de kilo’s gewoon oersaai. En leef ik zelf eigenlijk ook van maand tot maand. Nieuwsgierig naar de uitslag van de weegschaal.

Iedere week hier motiverende berichten plaatsen waarin mensen aangespoord worden om in beweging te komen of met hun gezondheid bezig te gaan is voor mij ook niet weg gelegd. Ik vind dat een iedereen dat mooi voor zichzelf moet weten. Wanneer ik zo af en toe ook die gesponsorde berichten voorbij zie komen waarin een sportschool weer eens op zoek is naar mannen binnen een bepaald kader, waar ik “puur toevallig” binnen val, dan bekruipt mij met tijden gewoon een schuldgevoel. Wat dat betreft is het best vreemd hoe reclames op de mens werken.

Gewichtsverlies

Ik kan natuurlijk altijd wel weer de clown uithangen over mensen, dieren of dingen die mij overkomen in het park zoals de club van verveelde huisvrouwtjes. Maar eerlijk is eerlijk, ze doen het toch maar even. Of het erg veel nut heeft is een heel ander punt, maar het is altijd nog beter dan thuis zitten en niets doen aan de problematiek die je wellicht ervaart.

En om nu hier over allerhande zaken te beginnen die niets met gewichtsverlies of lichaamsbehoud te maken hebben. Maar gewoon een greep uit mijn dagelijks leven? Ik denk niet dat iemand daar echt veel vrolijker van wordt. Ja, ik kan hier uitweiden over de maaltijden die ik in elkaar flans, lekker en gezond. Maar hoeveel mensen zitten er op te wachten om net als mij op een zondag middag 3 uur in de keuken te gaan staan? Voor een maaltijd die binnen een kwartier verorberd is? Dat zijn er ook niet zoveel, toch?

Dus nee, deze week gewoon even een column over eigenlijk helemaal niets. Want dat is wat de strijd met de kilo’s soms ook gewoon inhoud. Gewoon dom doorgaan. Verstand op 0 en blik op oneindig met als resultaat. Juist, even helemaal niets. Lopen, fietsen en voeding ging afgelopen week gewoon goed. Het enige dat deze week in de training tegen zat en enigszins best grappig was (wanneer je van leedvermaak houdt) was het moment dat ik op de een of andere klunzige manier,met een redelijk gevoelig lichaamsdeel, klem/vast kwam te zitten aan mijn halterbankje.

Maar ja, deze column probeer ik rond de 500 woorden te houden. Dus om dat beeld nu te schetsen gaat niet meer passen. 😉

Groetjes Jowan.

Gewichtsverlies en de notenkraker

Gewichtsverlies en de notenkraker

Ice Ice Baby WEIGHT FOR IT! door Jowan Polderdijk

Columnist Jowan Polderdijk van Powerteam!

Ice ice baby

Wat een heerlijk weekje was het afgelopen week. Droog en, vrijwel iedere dag, een fijn zonnetje in de ochtenduren. Zoveel beter dan die snijdende kou die door merg en been gaat. Deze verandering in weer was ook meteen merkbaar op een manier waarvan ik zelf even verbaasd stond.

Afgelopen week ben ik namelijk weer begonnen met het fietsen van een kleine 20 kilometer van en naar het park alwaar ik mijn rondjes loop, en op deze route rij ik over een groot gedeelte van de Enschedese singels.

Begin Maart, temperaturen van rond het vriespunt en ijssalon de singel was volop in bedrijf. Geloof het of niet maar het stond er zoals in de zomers volgepakt met volk. Muts op, handschoenen aan, al klappertandend genieten van een schepijsje in het voorjaarszonnetje.

Nu is het ook gewoon heerlijk ijs en ik heb er vorige zomer ook een goed deel van mijn inkomen achtergelaten, maar het is dan ook niet voor niets dat ik aan het eind van de zomer met hartkloppingen op de Thoraxafdeling lag.

Schepijs

Schepijs, ongeacht wat voor een smaak bevat in de regel 25% suiker en 15% vet. En dan zwijg ik nog maar van alle geur-, kleur- en smaakstoffen die er in zitten. Ingrediënten van de additieven nog maar buiten beschouwing gelaten. Stukjes bounty, snickers, stroopwafel of bokkepootjes die er vermalen nog bij door zitten gemixt maken het tenslotte alleen maar lekkerder.

Op zich helemaal zo erg niet om zo af en toe te eten. Ik ben wat dat betreft echt geen heilige. Maar om begin maart de toko al los te gooien? En dan de mensen die er op af komen… Wanneer je er langer dan 5 minuten op de gastvrije bankjes plaats neemt ga je kapot aan onderkoeling! Hoe bedenk je je dan om bij die temperaturen daadwerkelijk aan ijs te beginnen? 😉

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet zo gek is dat 60% van de Nederlanders last heeft van problematisch overgewicht. Vroeger at je groentes die in het seizoen waren en gooide de ijssalon de toko pas los wanneer het buiten boven de 20 graden Celsius was. Eerder kwamen er toch geen klanten. Maar we zijn met ons allen zo verwend geworden, dat we het voor normaal zijn gaan vinden dat altijd alles voorhanden is. Het is gewoon puur een luxe probleem waardoor we langzaam maar zeker dicht slippen.

Ijs

Moet wel bekennen dat ik afgelopen week mezelf ook heb bezondigd aan ijs. Alleen dan aan gezond ijs. Ja, geloof het of niet maar het bestaat echt! Ijs dat je niet aan de heupen gaat zitten, beter nog, hoe meer je er van tot je neemt des te meer gewicht je verliest. Ijs dat wel wat geur, maar geen kleur of smaakstoffen bevat, geen antioxidanten, dextrose, guanopitmeel en weet ik wat voor een meuk nog meer! En ijs dat juist bij deze toch nog koude temperaturen buiten heerlijk is. Alleen werd dit ijs in grote hoeveelheden op een gloeiendhete oven gegooid in een houten cabine van 85 tot 100 graden. Naar mijn mening de beste manier van ijsgebruik en absoluut gezond voor lijf en lede. In ieder geval het enige ijs dat ik voorlopig tot mij neem, want één zo’n ijsje bij de singel maakt dat een hele dag trainen ongeveer voor niets is geweest.

Groetjes Jowan

Hypnose? Ook wat voor mij? Natuurlijk!😀

powerteam! hypnose

Hypnose

Wat is nu precies hypnotherapie?

De hypnose / regressietherapeut spoort samen met jou oude patronen en negatieve reacties op. Al tijdens de sessies begint het verwerkingsproces. De suggesties die de therapeut doet, brengen een veranderingsproces op gang. En dit veranderingsproces bevrijd je van obstakels uit het verleden. Zo kan je jezelf vrijer en zelfverzekerder gaan voelen. Met regressietechnieken is de therapeut in staat tot de bron van de problemen te komen. En deze blijvend op te lossen.

Hypnotherapie is geen therapie op zich. Het is slechts een methode om jou te laten ontspannen en ontvankelijk te maken voor suggesties. In combinatie met regressie (terug gaan in de tijd ) vormt hypnose een therapievorm waarmee uitstekende resultaten bereikt kunnen worden.

Hypnotherapie mag een beetje op slapen lijken,maar het heeft meer te maken met een super ontspannen toestand. En tijdens die toestand ben je je volledig bewust wat de hypnotherapeut zegt en wat je tijdens de sessie beleefd. Wij maken geen gebruik van toneelhypnose! Dit zijn methoden die mensen die mensen in slaap brengen en willoos maken! Simpelweg, omdat het effect geen extra positieve resultaten oplevert.

Daarom heeft hypnose een prachtige therapeutische waarde! Zodat je  er uitstekend mee behandeld kunt worden.

Hypnose zorgt voor:

  1. Een verhoogde concentratie van de geest
  2. Een verhoogde ontspanning van het lichaam
  3. En een verhoogde gevoeligheid voor positieve suggesties

Tijdens de hypnose kun je je ontspannen. Nadat de therapeut je aandacht heeft laten richten op je lichaam (of delen daarvan, zoals de ademhaling) zal hij je laten focussen op je onderbewuste.

Powerteam!

Powerteam! kan je door middel van hypnose helpen met het verbeteren van je zelfbeeld. Ook kunnen we je suggesties geven hoe jouw lichaam in de toekomst anders met voedsel om gaat. Terwijl jij ontspant!

Hypnotherapie is ook een geweldig middel om je angsten te reduceren en psychosomatische pijn te bestrijden.

Ook behandelen wij eventuele andere blokkades zoals:

  1. eetverslaving en overgewicht
  2. rookverslaving
  3. seksuele problemen
  4. slaapproblemen
  5. parasomnia ( slaapwandelen, nachtmerries, bedplassen)
  6. ondersteuning bij nagelbijten, stotteren
  7. ondersteuning bij terminale ziekten

Dus hypnotherapie is voor iedereen toegankelijk. Je wordt er zelfverzekerder door, omdat je nadien anders tegen de wereld leert aankijken. Dus heb jij een blokkade?  En wil jij wel wat meer zelfverzekerdheid uitstralen? Of  ben je gewoonweg nieuwsgierig wat hypnose voor jou kan doen?

Bel gerust voor meer informatie of een afspraak bij Powerteam!

powerteam! hypnose

powerteam! hypnose

 

 

WEIGHT FOR IT! : WEEGMOMENTJE MAART door Jowan Polderdijk

Columnist Jowan Polderdijk van Powerteam!

De weegschaal

Afgelopen week was het dan eindelijk zo ver. Het eerste goed geslaagde weegmomentje van 2018. En eerlijk is eerlijk, het viel mij persoonlijk nog niet eens tegen. Er zit wel een aanzienlijk verschil tussen de huis, tuin en keukenweegschaal alwaar ik hier thuis de afgelopen maanden continu op heb staan balanceren in de hoop dat het glas niet zou breken, maar we hebben dan nu eindelijk accurate metingen op een professionele weegschaal waarmee ik verder kan.

 

Het gewicht        : 153.70 KG

Bodymass index:    43,5

Lichaamsvet        :   39,4%

Lichaamswater   :   41,5%

Spiermassa          :   88.60 KG

Metabolische

Leeftijd                 : 54

Visceraal vet        : 23,0 LV

Bot massa            : 4,5 KG

 

Kijk, wanneer je dan ziet dat het meeste gewicht zit in spieren en bot, dan valt het allemaal nog best wel mee ja!

 

Nee, het is nog echt veel te veel. Daarom heb ik als doel gesteld om komende maand te streven naar 148 Kg in totaal. Op zich moet dat haalbaar zijn gezien de kou weer aardig weg trekt en de vorst uit de grond. Dat scheelt met bewegen al snel twee lagen kleding, en dat maakt het toch net allemaal weer even wat makkelijker en fijner.

Hopen dat het lichaamsvet en visceraal vet wat minder wordt net als de metabolische leeftijd. 54 jaar  scoren wanneer je 39 jaar bent dat is toch wel een beetje te veel.  😉

Groetjes Jowan